czwartek, 25 lipca 2013

Krem pod masę cukrową...

Torty w stylu angielskim są piękne, ale... nie zawsze wychodzą :( W moim przypadku wina leży po stronie kremu, którego używałam pod masą cukrową. Wtajemniczeni wiedzą, że złożony tort należy posmarować kremem, żeby go ukształtować i ustabilizować, a przede wszystkim, żeby masa cukrowa się przykleiła.
No tak, ale jaki ma być ten krem?
Zazwyczaj używamy kremu maślanego, ale nie wszyscy lubią smak masła z cukrem, więc postanowiłam użyć czegoś innego. Na pierwszy ogień poszedł ganage. Uważam, że smak czekoladowego ganage z gorzkiej czekolady jest super. Poza tym w połączeniu z obłędnie słodką masą cukrową, niweluje nieznośną słodycz i tort znika razem z masą :) I wszystko było by piękne, gdyby nie fakt, że trzeba trafić w odpowiednią konsystencję i proporcje czekolady do śmietany. Mój krem był za rzadki i kiedy tort stał na stole czekając na to, aż go pokroję, widziałam jak masa zaczyna się marszczyć i odchodzić od ciasta... Koszmar nr 1.
Niedawno koleżanka podpowiedziała mi, że zamiast kremu maślanego używa kremu w proszku, który łączy się z mlekiem i intensywnie miksuje. Do odważnych świat należy, skoro ona może to ja też :) Okazało się, że nie koniecznie... Krem wyszedł puszysty, fajnie pokrył tort i pewnie było by ok, gdybym nie kładła masy... No ale przecież o to chodziło, żeby go pokryć, niestety masa szybko przykleiła się do kremu, zostawiając bąbelki powietrza pod spodem, co bardzo brzydko wygląda. I znów masa zaczęła się marszczyć i odchodzić od ciasta... Koszmar nr 2.
Co mi pozostało? Krem maślany. Może nie jest on wybitnie smaczny, ale jeżeli zrobimy go z prawdziwego masła, smak nie będzie nam przeszkadzał. Poza tym używamy go bardzo mało, tylko dla wyrównania całości, świetnie stabilizuje tort, szczególnie kiedy robimy tort przekładany bitą śmietaną lub w niestandardowym kształcie.
Oto kilka opisanych wyżej tortów. Zgadniecie który z jakim kremem? ;)


Pomysł zaczerpnięty z pisma "Dekoracja ciast"
Tort cytrynowy


Różowy biszkopt z bitą śmietaną i serkiem mascarpone

Na razie wygrywa krem maślany, ale nie zamykam się na nowe możliwości :)

40 komentarzy:

  1. Maślanym. Jestem pod wrażeniem Twoich wypieków i śledzę Twój blog. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że ktoś czyta mojego bloga :) Tzn. że mogę pisać dalej ;) Pozdrawiam

      Usuń
  2. A co sądzisz o serku mascarpone ? wymieszanym z bardzo małą ilościa masła. ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serek z masłem pod masę cukrową? Jakoś tego nie widzę...
      Masło z cukrem pudrem sprawia, że krem twardnieje i jest jednocześnie lepki, dzięki czemu masa się przyklei i tor zachowa swój kształt.
      Czy serek z masłem zachowa się w podobny sposób? Chyba nie :/

      Usuń
    2. Czesc
      Nie wiem czy nie za pozno ale jesli moge doradzic to proponuje krem, ktory mi sie fantastycznie sprawdza pod mase cukrowa a do tego jest bardzo smaczny.
      proporcje sama zobaczysz
      1 szklanka mielonych orzechow lub migdalow
      troche goracego mleka do zalania migdalow
      cukier puder
      maslo
      Migdaly czy tez orzechy zalewamy goracym mlekiem , miksujemy maslo z cukrem i dodajemy do wystygnietych migdalow. dobrze zmiksowac.
      ja zawsze robie na oko w zaleznosci od wielkosci tortu.
      Krem w smaku super, masla sie nie czuje.
      Pozdrawiam

      Usuń
    3. Zapewne smak jest bardzo fajny i warto wypróbować Twój przepis :) Jestem tylko ciekawa czy w kremie nie czuć kawałków orzechów, nie sprawiają, że krem jest chropowaty?

      Usuń
    4. Faktycznie faktura kremu jest lekko chropowata, ale jesli dobrze sie je pomieli to pod masa nie widac nierownosci.
      W smaku osobiscie mi nie przeszkadza, a smak o wiele lepszy niz samo maslo z cukrem i aromatem.
      Polecam wyprobowac.

      Usuń
  3. mam pytanie czy tort obsmarowany masa maślana i nałożenie masy cukrowej na niego nie powoduje ze masa cukrowa puszcza ???????? szukam dobrego patentu bo za kazdym razem jak robie tort w masie cukrowej pod nia jest smietana i po godzinie ta masa zaczyna puszczac topic sie od spodu tortu takie mleczko sie saczy????????? czy na masie maslanej dzieje sie tobie takie cos ????????? pozdrawiam, :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Masa cukrowa plus śmietana to nie jest dobre połączenie, ponieważ śmietana zawiera dużo wody, której masa cukrowa nie lubi. Natomiast krem maślany jest tłusty i słodki, bardzo ładnie sztywnieje... co to oznacza? Że tort nie zmieni swojego kształtu, masa cukrowa ładnie się przyklei i nie puści "soku". Ostatnio dodaję do gotowego kremu maślanego rozpuszczoną czekoladę, krem ma niepowtarzalny smak i jednocześnie czekolada sprawia, że krem jeszcze bardziej się ściska na torcie... nie ma prawa rozpuścić masy! Pozdrawiam i życzę powodzenia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A jaką czekoladę dodajesz? Jaka zawartosc kakao? Biała czekolada się nada?

      Usuń
    2. Zawsze pracuję z czekoladą deserową, nie jest zbyt gorzka. Myślę, że zawartość kakao to 43 - 63%

      Usuń
  5. Potwierdzam że krem maślany sprawdza się w 100%... moje pierwsze podejście do tortu z lukrem plastycznym na chrzest z użyciem pod nią kremu maślanego(z blogu moje wypieki tort falbankowy)- Super!!! Żadnego marszczenia się, podsiąkania itp... Tort zrobiony wieczorem do następnego dnia wyglądał jak poprzedniego dnia!

    OdpowiedzUsuń
  6. A może krem maślany na bezie szwajcarskiej? np taki http://babeczka.zuzka.pl/2013/10/krem-maslany-na-bezie-szwajcarskiej/

    OdpowiedzUsuń
  7. A ja polecam marcepan - np. ten dostępny w Lidlu (https://www.google.pl/search?q=lidl+marcepan&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMItPyz8Jy6xwIV5X5yCh208wqC&biw=1920&bih=979#imgrc=QM026spmRdT4lM%3A).
    Sama nie przepadam za masą maślaną - jakoś mi słabo na samą myśl... A marcepan po rozwałkowaniu nakłada się "czysto" na tort i pozwala w razie niedociągnięć ukryć je poprzez uformowanie (jest bardzo plastyczny). Co więcej - jeżeli nasza masa cukrowa jest jasna nie musimy nakładać grubej warstwy, aby np. czekoladowy biszkopt nie prześwitywał - bo marcepan ma cielisty kolor :)

    OdpowiedzUsuń
  8. A może krem karpatkowy?

    OdpowiedzUsuń
  9. W moim kremie maślanym, za każdym razem czuć nierozpuszczony cukier puder. Czy tylko ja tak mam? Czego to wina i czy da się tego uniknąć?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też czasem się to zdarza, ale jak robię krem na szybko. Jak się nie spieszę i dobrze i długo miksuję jest ok, puszysty, słodki i wbrew pozorom lekki :) dodaję cukier w dwóch turach, czasem dolewam troszkę wrzątku (ale nie w upały) i nie czuć drobinek cukru :)

      Usuń
  10. A jaka ilość cukru pudru jest odpowiednia do 250g masła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety na to pytanie nie odpowiem, bo ja robię na oko i na język ;) Jak już nie czuję wyraźnego smaku masła, to jest dobrze :) Myślę, że 2 szklanki powinny wystarczyć, ale każdy robi inaczej.

      Usuń
    2. Na 200g masła 250 gr cukru pudru i łyżka mleka

      Usuń
  11. Witam serdecznie ja rozpuszczam trufle w małej ilości mleka, i ucieram z masłem super smak i super stabilny krem można go użyć do przełożenia tortu, ok 25 dag czekoladek na 2 kostki masła. Pod masę cukrową super polecam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trufle? Uwielbiam :) Muszę wypróbować do przełożenia tortu :) Dzięki

      Usuń
  12. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam, Czy taką masą cukrową pokryję galaretkowiec http://gotujmy.pl/kolorowe-rajskie-mleczko,przepisy-przekaski-dla-dzieci-przepis,242872.html?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej nie ma szans. Cały tort musi być pokryty kremem, który zesztywnieje w lodówce, a następnie pokrywamy go masą. Galaretkowiec jest zbyt delikatny pod masę cukrową, która jest dość ciężka.

      Usuń
  14. Ja używam masy maślanej ale z jajek bitych na parze. nie jest łatwa do wykonania, ale moim zdaniem niezastąpiona również do przekładania ciasta

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam, tak czytam i czytam i wnioskuję, że tort właściwie można przełożyć dowolną masą ( ja lubię mascarpone z kremówka i jogurtem greckim) natomiast górę i boki po złożeniu trzeba posmarować masą maślaną? A czy może to być masa kefirowo-maślana? ma trochę ciekawszy smak... Co o tym Pani sądzi? pozdrawiam, czytelniczka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam czytelniczko ;) zgadza się w środku tort musi być taki jak lubimy :) a na zewnątrz? po kilku latach robienia tortów stwierdzam, że krem na zewnątrz musi być sztywny. A to czy będzie zwykły maślany, na bezie szwajcarskiej, russel czy ganache czekoladowy to już kwestia gustu. Ważne, żeby dobrze się z nim pracowało. Ja nadal jestem wierna i robię krem maślany :)

      Usuń
  16. Witam.. Rozwiała Pani moje wątpliwości, myślałam że krem maślany nie będzie zbyt smaczny pod masą plastyczną i najlepszy jest do wymyślnych dekoracji, a jednak nie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. mam krem do tortu taki :1kostka kasi 3kostki masła 8 jajek i24łyzki cukru czy na ten krem moge dac lukier plastyczny czy splynie???

    OdpowiedzUsuń
  18. mam pytanie, czy zamiast kremu maślanego do posmarowania pod lukier plastyczny, mogę użyć nutelli?? ona także po schłodzeniu ładnie twardnieje :D

    OdpowiedzUsuń
  19. Krem maslany ale z serkiem philadelphia. Meeega, taki od red Velvet cake.
    http://www.instagram.com/_candy_heaven/

    OdpowiedzUsuń
  20. Kochana, gdzie znajdę przepis na masę maślaną?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 200gr masła i 250g cukru pudru 1 lłyzka mleka😉

      Usuń
  21. Ja na przykład znalazłam taki z czekoladą deserową. 1 czekolada na 1 kostkę masła najlepiej 82proc.. Rozpuścić czekoladę w kąpieli wodnej i w takiej gorącej czekoladzie rozpuścić masło. Gdy masa trochę stężeje miksować aż powstanie puszysty krem. Krem twardnieje po jakimś czasie w lodówce.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja zawsze robię krem na maśle z nutella.. Bo jakoś nie przemawia do mnie masło z cukrem.. A z nutella tak tego masła nie czuc

    OdpowiedzUsuń
  23. 30 year-old Programmer III Leland Foote, hailing from Shediac enjoys watching movies like Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti and Dance. Took a trip to Birthplace of Jesus: Church of the Nativity and the Pilgrimage Route and drives a Caravan. ponizsza strona

    OdpowiedzUsuń
  24. A czym mogę pokryć galaretkowiec żeby szybko mi nie spłynął bo trochę słabo stężał

    OdpowiedzUsuń